Kariniemen jatkaa Kanapartio-toimintaa yhdessä kuluttajien kanssa avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi. Kariniemen valitsee avoimella haulla säännöllisin väliajoin kiinnostuneita kansalaisia Kanapartioon tutustumaan Kariniemen kananpojan tuotannon eri vaiheisiin. Reilu vuosi sitten Kanapartiot kävivät tutustumassa broilerituotantoon kahdella eri tuotantotilalla. Nyt Kanapartiot vierailivat HKScanin Euran ja Mikkelin tuotantolaitoksilla.

- Eläinten hyvinvointi sekä elintarvikeketjun ympäristöystävällisyys ja turvallisuus kiinnostavat kuluttajien entistä enemmän. Haluamme viestiä kuluttajille avoimesti ja ymmärrettävästi koko toiminnastamme.Pidämme tärkeänä, että ihmiset voivat ostaa, valmistaa ja syödä Kariniemen tuotteita turvallisella ja hyvällä mielellä, kertoo Kariniemen markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa.

Kanapartiovideot välittävät tietoa koko kansalle

Kahden henkilön Kanapartiot vierailivat Euran ja Mikkelin tuotantolaitoksilla, joissa valmistetaan Kariniemen tuotteita. Vierailulla kuluttajat pääsivät tutustumaan ja osallistumaan tuotekehitykseen. Kanapartioiden vierailut videoitiin. Uudet Kanapartiovideot julkaistaan Kariniemen YouTube -kanavalla ja uusituilla kariniemen.fi verkkosivuilla. Ensimmäinen uusista videoista julkaistaan torstaina 28.1. ja toinen Kanapartiovideo torstaina 25.2.2016.

- Annamme näin jokaiselle ihmiselle mahdollisuuden tehdä omat havaintonsa ja johtopäätöksensä. Uusituilla verkkosivuilla esittelemme myös Kariniemen kymmenen vastuullisuustekoa, jatkaa Saarenmaa.

Euran tuotantolaitoksella Kanapartiossa oli mukana Coco
  • Vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyvät asiat kiinnostivat minua varhaisteininä, jolloin minulla olikin lyhyt aktivismikausi. Vaikka nuo teiniajat hiukan hymyilyttävätkin nykyään, en malttanut olla laittamatta hakemusta Kanapartioon. Oli tosi hauskaa, että pääsin mukaan.
  • Nykyään minua kiinnostaa kanassa hyvän maun lisäksi sen erinomaiset ravitsemukselliset ominaisuudet. Paljon proteiinia ja vähän rasvaa.
  • Euran tehtaalla pääsimme katsomaan, mitä kaikkea talosta löytyy. Tuotekehityskeittiössä pääsimme myös ideoimaan ja osallistumaan tuotekehitykseen.
  • Vierailu vahvisti jo ennestään positiivista mielikuvaani suomalaisesta broilerituotannosta.
  • Oli ilo huomata, että myös työntekijöistä pidetään siellä hyvää huolta.
  • Eläinrakkaana ihmisenä mieltäni lämmitti myös se, että teurastus tehdään eettisesti hyvällä tavalla.
Helsinkiläinen Agatha Korhonen pääsi myös Euran Kanapartioon
  • Näin Facebookissa ilmoituksen ja päätin hakea mukaan.
  • Tutustumiskäynnillä opin paljon uutta. Oli hienoa nähdä, mitä tuotantolaitoksella oikeasti tapahtuu.
  • Minua yllätti se, että laitos oli niin suuri.
  • Huomasin, että hygienian kanssa siellä ollaan todella tarkkana. Voin hyvin turvallisin mielin syödä kanaa.
  • Koekeittiöllä sain paljon uusia ruokavinkkejä.
  • Meidän perheessä syödään paljon kanaa, lempiruokia ovat kanakoivet ja riisi sekä pastakastike kanasuikaleista.
Mikkelin tehtaalla vieraili mikkeliläinen Eveliina Naumanen
  • Olin 15 vuotta sitten kesätöissä Järvi-Suomen Portilla. Halusin päästä katsomaan, miltä nykyaikainen ja moderni tuotantolaitos näyttää. Kyllä hygienia- ja turvallisuusasiat näyttävät olevan aivan uudella tasolla. Kaikki oli todella siistiä.
  • Pääsimme katsomaan nuggettien tuotantoa massavaiheesta valmiin tuotteen syntymiseen. Vaikka massa itsessään ei kovin kauniin näköistä olekaan, niin ne lihat, jotka sinne laitettiin, olivat todella laadukasta lihaa.
  • Suurin yllätys oli tehtaan iso koko.
Mikkelin Kanapartiossa oli mukana myös Nora Suojanen Juvalta
  • Olen itse maatalouslomittaja ja siksi nähnyt tarkkaan alkutuotantoa. Halusin päästä katsomaan elintarviketuotannon ketjua siitä eteenpäin.
  • Minua on aina kiinnostanut, missä ruoka tehdään ja miten se käytännössä tapahtuu.
  • Tehtaan suuri koko yllätti. Hygienia-asioiden kanssa siellä oli tosi tarkkaa, mikä on hieno juttu.
  • Käynti nosti kyllä luottamusta kotimaiseen ruokaan.

Kariniemen Kanapartiot valitaan avoimella Facebook-haulla tai suoralla hakemuksella kariniemen.fi:stä. Kanapartio on avoin kaikille kiinnostuneille kansalaisille. Kanapartiot valitaan hakemusten perusteella. Tulevan kanapartiolaisen kiinnostus ja perustelut ratkaisevat valinnassa. Pyrkimyksenä on ollut valita erilaisia ihmisiä, joilla on monipuolisia näkemyksiä ja kysymyksiä. Kanapartiot tutustuvat säännöllisin väliajoin Kariniemen toimintaan.

Seuraavat Kanapartiot pääsevät tutustumaan Raumalle rakennettavaan uuteen tuotantolaitokseen. Myös niistä tehtävä videomateriaali julkaistaan Kariniemen YouTube -kanavalla ja kariniemen.fi verkkosivuilla.

Kanapartiovideot julkaistaan 28.1. ja 25.2. klo 10.00:
Facebookissa: Kariniemen kotitila
Instagramissa: kariniemenkotitila
YouTubessa: Kariniemen Kotitila

Lisätietoja:

HKScan Finland Oy, markkinointijohtaja Mikko Järvinen puh. 010 570 2381
HKScan Finland Oy, Kariniemen markkinointipäällikkö Vesa Saarenmaa puh. 010 570 5403
Sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com
www.kariniemen.fi

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto on n. 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700.