InnoKokki-kilpailun voittaja-annoksina InnoDayssa palkittiin Big Black Burger ja moderni karjalanpaisti Bodom.

the_bbb.jpg

Keskiviikkona 10.5. Helsingin Suvilahdessa järjestetty nuorten innovointitapahtuma InnoDay oli täynnä ruokailoa, inspiraatiota ja innovaatioita. Iltapäivällä Kattilahallissa käytiin InnoKokki-kilpailun tasokkaat finaalit.

Lempiruoka-kilpailusarjan voitto meni antaumuksella ahkeroineelle kirkkonummelaisnelikolle. Kirkkoharjun koulun yhdeksäsluokkalaiset Pauli Häkli, Lauri Prudant, Eemeli Tusa ja Iiro Alestalo vakuuttivat tuomariston ajatuksia herättävällä tarinallaan.

- Tämä annos kertoo erilaisuudesta ja ennakkoluulojen voittamisesta. Erilaisuus voi pelottaa aluksi, mutta kun asioihin tutustuu tarkemmin, voi yllättyä positiivisesti, voittajanelikko raotti ajatusta annoksen takana.

innoday-74.jpg

Annoksen maku, esillepano ja monipuolisuus tekivät vaikutuksen. Tuomariston puheenjohtaja, keittiömestari Risto Mikkola kuvaili mustaksi värjätyllä sämpylällä varustettua annosta upeannäköiseksi luomukseksi.

- Pihvin sisään piilotettu juusto mehevöitti makua, pekoni oli paistettu sopivan rapeaksi ja vihannestäytteinen avocado oli innovatiivinen ratkaisu korvaamaan ranskalaiset.

the_bbb_5.jpg

THE BBB -nelikko sai lempiruokakisassa tiukan vastuksen Hannabanaania-nimellä kisanneesta Hanna Jalavasta. Hanna valmisti trinidadlaisen kämppäkaverinsa äidin inspiroimaa kanacurrya ja rotia, johon hän tutustui Barbadoksen vaihto-oppilasvuoden aikana. Tuomaristo kuvaili annosta onnistuneeksi street-henkiseksi kokonaisuudeksi, jossa on hyvät, pehmeät maut ja kastikkeen koostumus kohdallaan.

hannabanaania_3.jpg

innoday-76.jpg

Fine Dining -vaikutteinen Karjalanpaisti kisasi kasiluokkalaisten kanakukkoa vastaan

Perinneruokaa tvistillä finaalissa kohtasivat tiimit Tyhäm Ryhäm Kulosaaren yhteiskoulusta ja Backyard Pork Laurea-Ammattikorkeakoulusta. Tyhäm Ryhämin Kristiina Hämäläisen ja Janina Raatikaisen valmistama Potkiva kanakukko oli innovatiivinen, mehukas ja tulinen vaihtoehto perinteikkäälle kalakukolle.

tyham_ryham_1.jpg

Laurealaisten Sanna Mannisen ja Erik Parikan Bodom- annos perustui Uudenmaan rooliin eri perinneruokien ”sulatusuunina”. Annoksessa rannikon merelliset elementit yhdistyvät Karjalan pataruokiin. Karamellisoidusta possun plumasta valmistettua annosta täydensivät tyrnimarjat, orvokit sekä hartaasti häränhännistä hämmennetty kastike.

innoday-38.jpg

- Rehti ja tiukka kisa ratkesi makuun ja Bodom-tiimin hyväksi. Annoksessa oli juuri sopiva ”kisasuola”, alkupotku ja tyrnimarjan tuoma hapokkuus. Hienosti rakennettu kokonaisuus. Potkiva kanakukko ansaitsee erityismaininnan innovatiivisuudesta. Tässäkin annoksessa maut olivat hienosti tasapainossa, Mikkola summasi tuomariston ajatuksia.

tasting_with_backyard_pork.jpg

HK:n, Innokampuksen ja Kotitalousopettajien liiton järjestämässä InnoKokki resepti- ja ruokainnovaatiokilpailussa etsittiin Suomen 100-vuotisjuhlavuoden innovatiivisinta nuorta kokkia. Kisa käytiin kahdessa kategoriassa: lempiruoka sekä perinneruokaa tvistillä.

Tuomariston arviointiperusteet olivat annoksen maku, innovatiivisuus, visaalisuus, nimi ja tarina sekä keittiötyöskentely. Puheenjohtaja Risto Mikkolan lisäksi tuomaristoon kuuluivat Innokampuksen ja HKScanin edustajat. Kilpailun palkintoina jaettiin Fiskarsin pannuja, kattiloita ja veitsisarjat sekä HKScanin tuotelahjakortteja.

HK keräsi InnoDayssa myös tietoa nuorten lempiruuista. InnoDay-päivän toteutus on osa HKScan Finlandin ja ajatushautomo Innokampuksen solmimaa yhteistyötä.

Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, HKScan Finland Oy.
Hänelle välittää soittopyyntöjä HKScan Finlandin viestintäjohtaja Marja Siltala, p. 010 570 2290, marja.siltala(at)hkscan.com