”Omavaraisuusasteen heikkeneminen on pysäytettävä”

Suomalaiset kuluttavat naudanlihaa enemmän kuin sitä maassa tuotetaan. HKScan on käynnistänyt vastuullisesti tuotetun ja korkealaatuisen naudanlihatuotannon kasvattamiseksi mittavan investointiohjelman yhtiön nykyisille ja uusille emolehmätuottajille. Sen tavoitteena on kannustaa tuottajia lisäämään kasvatusmääriä.

”Kuluttajat haluavat meidän tarjoavan lautasilleen tuotteita, joissa Tilalta haarukkaan -tuotantoketju on tarkasti tiedossa. Moni valitsee lautaselleen tästä syystä esimerkiksi kotimaista naudanlihaa. Kotimaisen tuotannon riittävyys tulevaisuudessa on kuitenkin vaarassa, jos nykykehitys jatkuu. Nyt on korkea aika pysäyttää omavaraisuusasteen heikkeneminen”, toteaa HKScanin toimitusjohtaja Jari Latvanen.

HKScanin kehitysohjelmaan on mahdollista ottaa mukaan noin 3200 uutta emolehmää vuoden 2025 loppuun mennessä. Se tarkoittaa HKScanille yli 15 prosentin kasvua emolehmätuotantoon ja valtakunnallisestikin yli viiden prosentin kasvua. Suomessa omavaraisuusaste on tällä hetkellä n. 80 prosenttia.

”Ohjelman vastaanotto on ylittänyt odotuksemme. Olemme muutamassa viikossa solmineet uusia sopimuksia jo 15, joka tarkoittaa peräti 900 uutta emolehmää ketjuumme. Uskon, että tavoitteemme 3200 uudesta emolehmästä toteutuu”, sanoo HKScanin eläinhankinnasta ja tuottajapalveluista vastaava johtaja Pia Nybäck.

Ainutkertainen tilaisuus kehittää tilan tuotantoa

Rotukarja 2025 -ohjelmassa mukana olevat tilat saavat käyttöönsä investointilisän uusille emolehmille. Investointilisää maksetaan viiden vuoden ajan.
Tuotannon laajentamiseen HKScan tarjoaa valmiit kustannustehokkaat kasvattamomallit sekä rakennusasiantuntijan tuen projektin toteuttamisen aikana. Laajentavalle emolehmätilalle on tarjolla myös HKScanin muut kehittämispalvelut kuten eläinten ruokinnan suunnittelu, eläinten terveydenhuoltopalvelut ja neuvonta.

”HKScanin Rotukarja 2025 -ohjelma tukee hyvin tuotannon aloittamista ja emolehmätuotantoon sopivien nautojen hankintaa. Se antaa lisäksi hyvän kuvan lihantuottajan ja HKScanin välisestä todellisesta yhteistyöstä”, kertoo ohjelmaan osallistuva naudanlihantuottaja Cecilia Rosenlew.

Antibioottivapaasti kasvatettua rotukarjanlihaa Tamminen-tuotemerkillä

Kuluttajat arvostavat makuelämyksiä, harrastavat ruoanlaittoa ja seuraavat kokkiohjelmia. Ruoan alkuperä on tärkeää. Tämän myötä heidän kiinnostuksensa myös rotukarjanlihaa kohtaan on kasvanut.

HKScan on ollut vahvasti mukana kehittämässä rotukarjanlihan tuotantoa viimeiset kymmenen vuotta.

”Ketjussamme rotukarja kasvatetaan aina olosuhteissa, jotka mahdollistavat eläinten luonnonmukaisen käyttäytymisen. Tämä tarkoittaa sitä, että vasikat laiduntavat yhdessä emojensa kanssa ja että kasvattamot ovat kooltaan suuria ja niissä on olki- tai turvepohja. Olemme kiinnittäneet huomiota myös lääkkeiden käytön minimoimiseen ja ympäristöystävälliseen ruokintaan. Nämä ovat tärkeitä asioita, kun palvelemme maailman vaativimpia kuluttajia”, kertoo Pia Nybäck.

Kuluttajille HKScanin ketjussa kasvatettua rotukarjanlihaa on saatavilla Tamminen-tuotemerkillä. Tamminen toi helmikuun 2018 alussa markkinoille täysin ilman antibiootteja kasvatetut rotukarjanlihatuotteet, jotka on toteutettu yhteistyössä HKScanin sopimustuottajien kanssa. Tuoteperheeseen kuuluu kattava valikoima kuluttajapakattuja naudanlihatuotteita (https://www.tamminen.fi/tuotteet/uutuudet/ , www.rotukarja.fi  ).

Suomalaisen lihantuotannon vahvuuksia

HK®- ja Kariniemen® -merkkisissä tuotteissa käytetään aina suomalaista lihaa. Suomessa on erinomainen tuotantoeläinten terveydenhuolto sekä korkeat ja tiukat kriteerit eläinten hyvinvoinnille. Tuotantoeläinten sairauksia ennaltaehkäistään tehokkaasti. HKScanin Tilalta Haarukkaan -ruokaketjussa osaavat sopimuskasvattajat, viranomaiset sekä lainsäädäntö yhdessä pitävät huolta siitä, että laatu on korkea. Suomalainen ruokaketju tukee myös paikallista elinvoimaisuutta ja ylläpitää ruokaturvaa. Lisäksi ympäristö ja ilmasto hyötyvät, kun ruoka kasvatetaan mahdollisimman lähellä kulutusta.

naudanlihan_tuotanto_ja_kulutus.jpg

Lisätiedot medialle: